Otwarty został kolejny fragment obwodnicy Oświęcimia o długości 1,6 km. To kluczowy dla mieszkańców miasta odcinek inwestycji realizowanej przez krakowski Oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. Połączy dwa brzegi Soły i biegnące wzdłuż obu jej brzegów ulice Legionów i Jagiełły.
W briefingu poprzedzającym oficjalne otwarcie odcinka obwodnicy wziął udział wojewoda małopolski Krzysztof Jan Klęczar. Obecni byli także: wicemarszałek Sejmu RP Dorota Niedziela, pełnomocnik rządu ds. przeciwdziałania wykluczeniu komunikacyjnemu Stanisław Bukowiec, dyrektor GDDKiA Oddziału w Krakowie Maciej Ostrowski, starosta oświęcimski Andrzej Skrzypiński, prezydent Oświęcimia Janusz Chwierut.
– To kolejny ważny etap budowy obwodnicy Oświęcimia. Od dziś mieszkańcy mogą przejechać po nowym moście na Sole. Tym samym Oświęcim zyskał trzeci most na tej rzece, co w dużym stopniu ułatwi przemieszczanie się między dwiema częściami miasta. Przełoży się to także na poprawę płynności ruchu. Jestem przekonany, że kierowcy szybko odczują te zmiany – zmiany na lepsze. Zbliżamy się ku końcowi tej inwestycji, bowiem już w połowie przyszłego roku zostanie udostępniona cała obwodnica. To krok w stronę poprawy bezpieczeństwa i komfortu podróżowania mieszkańców oraz odwiedzających Oświęcim turystów – mówi wojewoda małopolski Krzysztof Jan Klęczar.
Najdłuższy most
Most na Sole to największa spośród trzech przepraw, która powstała w ramach budowy obwodnicy Oświęcimia. Ma prawie 0,5 km długości i powstała w dwóch technologiach. Niespełna 1/3 tego obiektu przebiegająca nad ul. Legionów oraz stawem Kamieniec zbudowana została z gotowych, prefabrykowanych belek. Łącznie na podporach mostu położono ich 108. Najcięższe ważyły 26 ton.
Na trasie obwodnicy są jeszcze dwa mosty. Najmniejszy, o długości 12 m, powstał na Młynówce i jest częścią oddanego w grudniu zeszłego roku odcinka między ul. Zatorską a ul. Jagiełły. Druga przeprawa, swoją długością (432 m) niewiele ustępująca obiektowi na Sole, to most na Wiśle. Kierowcy wyjeżdżający z Oświęcimia w kierunku S1 jeżdżą po nim od tegorocznych wakacji.
Obwodnica Oświęcimia
Oświęcim to czwarte pod względem liczby ludności miasto Małopolski, a droga krajowa nr 44 to jego kręgosłup transportowy. Każdego dnia tą trasą porusza się ponad 20 tys. aut (zgodnie z danymi Generalnego Pomiaru Ruchu przeprowadzonego w latach 2020-2021). Największe natężenie ruchu odnotowano na Moście Jagiellońskim na Sole, którym codziennie jeździ 27,5 tys. samochodów. Oddany dziś do ruchu trzeci most odciąży dotychczasową przeprawę.
Nowa, 9-kilometrowa obwodnica ominie miasto od południa i połączy je z budowaną drogą ekspresową S1 Mysłowice – Bielsko-Biała. Dzięki temu nowa trasa wyprowadzi ruch tranzytowy z centrum miasta i pozwoli na sprawną podróż na południe, w kierunku Beskidów, oraz na północ, do autostrady A4. Droga będzie miała dwie jezdnie, z dwoma pasami ruchu w każdym kierunku.
Budowa rozpoczęła się w listopadzie 2022 r. W grudniu 2024 r. udostępnione zostały 2,2 km trasy między ul. Zatorską a ul. Jagiełły, a w sierpniu 2025 r. otworzony został zachodni, ponad 4-kilometrowy fragment drogi od węzła Oświęcim na trasie S1 po rondo w Pławach. Inwestycja zostanie zakończona w połowie 2026 r., gdy udostępniony do ruchu zostanie odcinek od ronda w Pławach do ul. Legionów o długości 1,7 km. Stopień zaawansowania prac wynosi 93 proc.
Ochrona Światowego Dziedzictwa UNESCO
Ze względu na położone w pobliżu obwodnicy tereny byłych niemieckich nazistowskich obozów koncentracyjnych KL Birkenau i KL Auschwitz, projekt i budowa nowej drogi zostały podporządkowane ochronie obu tych kluczowych dla światowego dziedzictwa miejsc. Inwestycja jest prowadzona w taki sposób, aby okolice obozów pozostały niezmienione. Dlatego też droga została zasłonięta przez specjalnie w tym celu zbudowany wał ziemny, a w miejscu przecięcia trasy z linią kolejową budowany jest przejazd pod torami, a nie wiadukt nad nimi. Również most na Sole został zaprojektowany w taki sposób, aby nie wyróżniał się z otoczenia.
Inwestycja została poprzedzona przygotowaniem „Raportu z oceny oddziaływania na dobro światowego dziedzictwa - Auschwitz-Birkenau niemiecki, nazistowski obóz koncentracyjny i zagłady (1940-1945)”. Dokument określił założenia do przygotowania nowej trasy w taki sposób, aby zminimalizować jej wpływ na tereny byłych obozów. To pierwszy taki przypadek w Polsce, w którym realizacja inwestycji drogowej jest tak ściśle powiązana z ochroną światowego dziedzictwa wpisanego na listę UNESCO.
Dofinansowanie UE
Koszt realizacji inwestycji obwodnicy Oświęcimia to 467,7 mln zł. Budowa otrzymała 249 369 545,02 zł dofinansowania ze środków Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020 (POIiŚ) oraz 150 000 000,00 zł w ramach FEnIKS.
Źródło: GDDKiA – Oddział Kraków