Służba cywilna to prawie 120 tysięcy ludzi w ponad 1700 urzędach administracji rządowej w całej Polsce. Codziennie członkowie korpusu służby cywilnej służą obywatelom i obywatelkom w różnorodnych obszarach: od postępowań administracyjnych po szeroko pojęte bezpieczeństwo. Zadania te dotyczą niemal wszystkich dziedzin naszego życia.
W Krakowie przebywa dzisiaj szefowa służby cywilnej Anita Noskowska-Piątkowska. W programie wizyty delegacji znalazły się między innymi: udział w Targach Pracy na Uniwersytecie Jagiellońskim, wykłady w Centrum Wsparcia Dydaktyki UJ, spotkanie z przedstawicielami małopolskiej administracji terenowej oraz wizyta w Wydziale Spraw Cudzoziemców Małopolskiego Urzędu Wojewódzkiego w Krakowie.
Szefowej służby cywilnej towarzyszyli m.in. zastępca dyrektora Departamentu Służby Cywilnej w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów Kamil Rodzik oraz dyrektor Krajowej Szkoły Administracji Publicznej Małgorzata Bywanis-Jodlińska.
O najważniejszych wyzwaniach i priorytetach służby cywilnej
O najważniejszych wyzwaniach i priorytetach służby cywilnej minister Anita Noskowska-Piątkowska opowiedziała na briefingu prasowym, który odbył się w Małopolskim Urzędzie Wojewódzkim w Krakowie. W spotkaniu z dziennikarzami wzięły udział także I wicewojewoda małopolska Elżbieta Achinger oraz dyrektor generalna MUW Lucyna Gajda.
- Służba cywilna to przede wszystkim ludzie – członkowie korpusu służby cywilnej, których zadaniem jest zapewnienie zawodowego, rzetelnego, bezstronnego i politycznie neutralnego wykonywania zadań państwa. Członkowie korpusu służby cywilnej codziennie służą obywatelkom i obywatelom naszego kraju. Niezależnie, czy w dużym urzędzie jak ministerstwo w Warszawie, czy w mniejszym, jak jeden z wielu inspektoratów szczebla powiatowego, mamy bezpośredni wpływ na jakość życia mieszkańców naszego kraju. Ta sprawczość to wielki zaszczyt, ale i wielka odpowiedzialność – podkreśla minister Anita Noskowska-Piątkowska.
Jak zaznaczyła, korpus służby cywilnej stoi otworem przed nowymi pracownikami w każdym wieku.
- W tym kontekście spotykamy się z przedstawicielami uczelni wyższych oraz bezpośrednio ze studentami (np. na dzisiejszych Targach Pracy Uniwersytetu Jagiellońskiego). Nasze działania kierujemy również do seniorów – widzimy ogromny potencjał w doświadczonych osobach, które poprzez pracę dla państwa oraz służbę obywatelom i obywatelkom chciałyby ukoronować swoją pracę zawodową – dodaje minister Anita Noskowska-Piątkowska.
Administracja stawia też na nowoczesne, propracownicze rozwiązania. Połowa urzędów w Polsce stosuje co najmniej 5 pozakodeksowych (nieujętych w kodeksie pracy, ale dopuszczalnych przez prawo) rozwiązań, które pozwalają godzić życie zawodowe z prywatnym. Za jeden ze swoich priorytetów szefowa służby cywilnej wskazuje też uproszczenie komunikacji w obywatelami.
- Niezwykle zależy mi na tym, aby język urzędowy był prosty. Obywatele i obywatelki mają prawo otrzymywać z urzędów proste komunikaty oraz korzystać z usług publicznych, które są opisane w sposób jasny i pomocny – dodaje minister Anita Noskowska-Piątkowska.
Korpus służby cywilnej w Małopolsce
Tylko w Małopolsce jest prawie 100 urzędów służby cywilnej. Łącznie pracuje w nich blisko 7,3 tys. członków korpusu służby cywilnej.
- Zaangażowanie, profesjonalizm i oddanie członków korpusu służby cywilnej przekładają się na sprawne funkcjonowanie instytucji. Zadaniem korpusu służby cywilnej jest nieprzerwanie i w profesjonalny sposób realizować zadania państwa, w służbie drugiemu człowiekowi. Ta misja stanowi fundament budowania trwałych struktur administracji publicznej – mówi I wicewojewoda małopolska Elżbieta Achinger.
- W Małopolskim Urzędzie Wojewódzkim w Krakowie, w tym w jego delegaturach w Tarnowie i Nowym Sączu, pracuje obecnie łącznie ponad 1,5 tys. osób. Blisko 73% naszych pracowników stanowią kobiety. Najstarsza osoba zatrudniona w MUW ma 78 lat, a najmłodsza 20 lat - dodaje dyrektor generalna Małopolskiego Urzędu Wojewódzkiego w Krakowie Lucyna Gajda.
MUW prowadzi nabory zarówno do korpusu służby cywilnej, jak i do Centrum Powiadamiania Ratunkowego i dyspozytorni medycznych. W ubiegłym roku w ramach 41 naborów do korpusu służby cywilnej na 57 stanowisk wpłynęło 346 ofert, czyli średnio na jeden nabór było ponad 8 zgłoszeń.
Lekcje obywatelskie, czyli otwarty urząd
- O tym, że urząd może być przyjazny, a praca w nim jest ciekawym wyborem drogi zawodowej, opowiadamy młodym ludziom, których zapraszamy do Małopolskiego Urzędu Wojewódzkiego w Krakowie na lekcje obywatelskie. Bardzo zależało mi na wdrożeniu tego projektu. Idea otwartego urzędu jest mi bardzo bliska. Urząd jest i powinien być dla ludzi. Chcemy, by młodzież na własne oczy zobaczyła, jak od podszewki realizowane są zadania, które zapewniają między innymi bezpieczeństwo Małopolanom. Dyskutujemy z młodymi dorosłymi, by poznać także ich spojrzenie na otaczający świat. Mamy nadzieję, że to wzajemne otwarcie się na siebie pomoże im łatwiej wchodzić w dorosłość, a nam zrozumieć potrzeby i oczekiwania młodego pokolenia – mówi wicewojewoda Elżbieta Achinger.
- Małopolski Urząd Wojewódzki prowadzi też stałą i szeroką współpracę z uczelniami wyższymi i szkołami oraz przedszkolami i seniorami – dodaje dyrektor Lucyna Gajda.
Budowanie społecznej odporności zaczęliśmy od siebie
W Małopolskim Urzędzie Wojewódzkim w Krakowie regularnie odbywają się szkolenia dla pracowników z pierwszej pomocy przedmedycznej. Prowadzą je zatrudnieni w MUW dyspozytorzy medyczni. Dotychczas odbyły się 33 takie szkolenia, w których wzięło udział ponad 500 naszych pracowników. Jedną z ich części są ćwiczenia praktyczne w przykładowych sytuacjach, w których każdy z nas mógłby się znaleźć.
- W Małopolskim Urzędzie Wojewódzkim w Krakowie regularnie odbywają się szkolenia dla pracowników z pierwszej pomocy przedmedycznej. Prowadzą je zatrudnieni w MUW dyspozytorzy medyczni. Dotychczas odbyły się 33 takie szkolenia, w których wzięło udział ponad 500 naszych pracowników. Jedną z ich części są ćwiczenia praktyczne w przykładowych sytuacjach, w których każdy z nas mógłby się znaleźć. Budowanie społecznej odporności zaczęliśmy od siebie – przekazuje wojewoda małopolski Krzysztof Jan Klęczar.
- Jestem dumna, że 1/3 pracowników mamy już przeszkolonych z pierwszej pomocy. Budowanie społecznej odporności zaczęliśmy bowiem od siebie. W ubiegłym roku umiejętności te okazały się bezcenne. Nasi pracownicy ratowali swojego kolegę, który zasłabł podczas pracy. Dzięki umiejętnościom, opanowaniu i pracy zespołowej uratowali życie drugiego człowieka i zminimalizowali uszczerbek na zdrowiu. Wykorzystany został także automatyczny defibrylator zewnętrzny (AED), który posiadamy w naszym Urzędzie. Ponadto, od 9 lat Urząd angażuje się w akcje krwiodawstwa. Zebraliśmy łącznie ponad 260 litrów krwi! Aktywnie uczestniczymy także w akcjach charytatywnych i pomocowych takich jak np. „Kredkobranie” czy „Szlachetna Paczka”. Dziękuję wszystkim pracownikom MUW, którzy takimi działaniami wykraczają poza ramy swej codziennej pracy i wykazują się odpowiedzialnością oraz wrażliwością – przekazuje dyrektor Lucyna Gajda.
Odpowiadać na wyzwania
Czy praca w urzędzie może być ciekawa? Czy urzędnicy kręcą rolki? Czy do pracy w urzędzie można przyjść z psem? Jakie wyzwania stoją przed członkiniami i członkami korpusu? Odpowiedzi m.in. na te pytania minister Anita Noskowska-Piątkowska zawarła w swoim wykładzie, który odbył się w Centrum Wsparcia Dydaktyki UJ w ramach Targów Pracy. Jedno ze stoisk przygotował Małopolski Urząd Wojewódzki w Krakowie.
Szefowa służby cywilnej Anita Noskowska-Piątkowska odwiedziła też Wydział Spraw Cudzoziemców MUW. Dyrektorzy Adam Spyra oraz Beata Dziedzic omówili najważniejsze wyzwania związane z legalizacją pobytu i pracy obywateli państw trzecich oraz wdrożone rozwiązania usprawniające kontakt z klientami Urzędu. To przede wszystkim działania wspierające z wykorzystaniem projektów współfinansowanych z Funduszu Azylu, Migracji i Integracji, ze szczególnym uwzględnieniem „Infolinii i Informacji INFO.OPT” oraz tzw. „Sobót informacyjnych”. W ubiegłych roku takich sobotnich akcji Wydział zorganizował 11, a w tym roku już 3.
- Zaangażowanie, profesjonalizm i oddanie członków korpusu służby cywilnej przekładają się na sprawne funkcjonowanie instytucji. Zadaniem korpusu służby cywilnej jest nieprzerwanie i w profesjonalny sposób realizować zadania państwa, w służbie drugiemu człowiekowi. Ta misja stanowi fundament budowania trwałych struktur administracji publicznej – mówi II wicewojewoda małopolski Ryszard Śmiałek.
Tak rodziła się administracja publiczna
Administracja państwowa swoim początkiem sięga roku 1918, kiedy to po odzyskaniu niepodległości przez Polskę, rozpoczął się proces jej tworzenia. Pierwsza ustawa o państwowej służbie cywilnej przyjęta została w lutym 1922 r. Na jej pamiątkę 17 lutego został ustanowiony Dzień Służby Cywilnej. W tym roku obchodziliśmy go po raz pierwszy.
Trzon zadań służby cywilnej pozostaje niezmienny na przestrzeni mijających lat: budować nowoczesne państwo, przyczyniać się do wzrostu efektywności jego organów i służyć społeczeństwu.