Dzisiaj w obecności wicepremiera, ministra obrony narodowej Władysława Kosiniaka-Kamysza, ministra infrastruktury Dariusza Klimczaka, sekretarza stanu w Ministerstwie Infrastruktury, pełnomocnika rządu ds. przeciwdziałania wykluczeniu komunikacyjnemu Stanisława Bukowca, wojewody małopolskiego Krzysztofa Jana Klęczara, a także parlamentarzystów ziemi krakowskiej i województwa małopolskiego, samorządowców z prezydentem Krakowa Aleksandrem Miszalskim na czele, przedstawicieli Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad oraz wykonawcy i wielu mieszkańców Krakowa, udostępniony został do ruchu odcinek drogi ekspresowej S7 oraz drogi ekspresowej S52, która pełni funkcję Północnej Obwodnicy Krakowa. Oddano do użytku około 25 km ekspresówek w sąsiedztwie Krakowa, co zrewolucjonizuje komunikację samochodową w aglomeracji krakowskiej. To jedne z najważniejszych inwestycji drogowych w Polsce w tym roku.
– Dzisiaj jest moment niezwykle uroczysty. To jest nie tylko trasa, która będzie łączyła Kraków ze stolicą, a później z Gdańskiem. To trasa, która jest uzupełniona o 33 km dróg lokalnych. Bardzo dziękuję władzom miasta, województwa i wielu gmin, dziękuję wykonawcom, wszystkim tym, którzy codziennie pracowali, by właśnie dzisiaj udostępnić tę drogę. To jest nie tylko niezwykła, ale i strategiczna inwestycja. Czekaliśmy na obwodnicę Krakowa i połączenie ekspresowe z Warszawą. Czekały pokolenia krakowian i dzisiaj wreszcie się doczekaliśmy – powiedział wicepremier, minister obrony narodowej Władysław Kosiniak-Kamysz.
– Otwieraliśmy już kilka ważnych dróg ekspresowych w tym roku, jak i nowe odcinki autostrady A2. Żadna z nich nie miała jednak tak ważnego znaczenia dla komunikacji, transportu i funkcjonowania wielkiej aglomeracji, jaką jest właśnie obwodnica Krakowa i brakujący odcinek S7. To droga łącząca Kraków i Warszawę – dwa wspaniałe miasta, między którymi chętnie podróżują Polacy, gdzie funkcjonują różne firmy. Ta droga jest ważna nie tylko dla zwykłego kierowcy, ale przede wszystkim dla polskiej gospodarki, transportu i komunikacji, jak i dla turystów przemieszczających się między Krakowem a Warszawą – powiedział minister infrastruktury Dariusz Klimczak.
– Na trasie S7 – to ponad 13 kilometrów oddanych – będą jeszcze drobne prace. Będzie ograniczenie prędkości, ale droga zostanie udostępniona. Oddajemy też do dyspozycji ponad 12 km północnej obwodnicy Krakowa. To strategiczne zadanie. Niebawem Kraków, jako drugie miasto w Polsce, będzie miał potężną obwodnicę, składająca się z dróg szybkiego ruchu – mówi wojewoda małopolski Krzysztof Jan Klęczar.
S7 Widoma – Północna Obwodnica Krakowa (13,3 km):
• połączy Kraków z Warszawą, tworząc 270 km nowoczesnej trasy ekspresowej;
• koszt budowy: 1,7 mld zł.
S52 Północna Obwodnica Krakowa (12,3 km):
• wyposażona w 2 tunele (Zielonki – 653 m, Dziekanowice – 496 m) z systemami bezpieczeństwa na najwyższym poziomie;
• estakada w Bosutowie o długości 570 m i wysokości 13 m n.p.m.;
• trzy nowe węzły: Zielonki, Węgrzce, Batowice, łączące trasę z kluczowymi arteriami Krakowa;
• prawie ¼ trasy biegnie po estakadach, wiaduktach i tunelach;
• koszt budowy: 1,4 mld zł.
Dzięki wsparciu funduszy unijnych o łącznej wartości ponad 3,1 mld zł możliwa była szybka i sprawna budowa. Nowoczesne trasy zapewnią komfort, bezpieczeństwo i płynność ruchu na lata.
Źródło: Ministerstwo Infrastruktury