Most na Białce w Trybszu w gminie Łapsze Niżne: nowa brama na Spisz zostanie niebawem otwarta
2023-07-05

Trybsz to niewielka miejscowość położona w gminie Łapsze Niżne w powiecie nowotarskim. Słynie z pięknego, drewnianego kościoła z XVI wieku. Trybsz to także doskonała baza wypadowa dla turystów, którzy przyjeżdżają na górskie wędrówki. I to tutaj powstanie jedna z bardziej spektakularnych i ciekawych inwestycji realizowanych dzięki Rządowemu Funduszowi Rozwoju Dróg: most na rzece Białce.

Wojewoda małopolski Łukasz Kmita wraz wójtem gminy Łapsze Niżne Jakubem Jamrozem obejrzeli postęp prac przy budowie obiektu.

Nowa brama na Spisz

Nowy most powstaje w miejscu starego obiektu, który został wybudowany w latach 1912-1914.

- Stary most służył mieszkańcom przez ponad wiek. Jego konstrukcja była już bardzo wysłużona i nie nadawała się do dalszego użytkowania. Podpory przeprawy były usytuowane w korycie górskiej rzeki Białki. Drzewa i kamienie niesione przez rzekę przy podniesionych stanach mogły więc nawet grozić zerwaniem mostu. Nowy obiekt jest w pełni bezpieczny – nie ma podpór w korycie Białki. To projekt przemyślany i uwzględniający lokalne uwarunkowania. Cieszę się, że jesteśmy już prawie na finiszu. Większość zasadniczych prac została wykonana. Niebawem mają odbyć się próby obciążeniowe. Już za kilka tygodni przeprawa zostanie udostępniona mieszkańcom i turystom – wyjaśnia wojewoda małopolski Łukasz Kmita.

Nowy most jest szeroki na 15 m, z czego 7 m zajmuje sama jezdnia. Poprzednia przeprawa miała szerokość jezdni maksymalnie 4,5 m. Obiekt wykonany jest w konstrukcji żelbetowej łukowej, do której podwieszona jest płyta z dodatkowymi cięgnami o długości ponad 30 km. Długość przęsła wynosi ok. 90 metrów. Oprócz samej przeprawy mostowej trwają prace nad wykonaniem tzw. najazdów po jednej i drugiej stronie, które będą miały łączną długość 300 m.

Stary most na Białce w Trybszu to już więc historia. Rozebrano go w marcu 2022 roku, a jego metalowe części zostały pocięte na kawałki.

Więcej o inwestycji i historii starego mostu:
https://www.youtube.com/watch?v=nWIoAYrNV8U
https://mojepieniny.pl/trwa-budowa-mostu-w-trybszu/

Potencjał Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg

Szansę na realizację rozbudowy drogi powiatowej nr 1642K Groń – Trybsz – Niedzica wraz z obiektem mostowym otworzył Rządowy Fundusz Rozwoju Dróg.

- Ponad 16 mln złotych – to całkowita wartość inwestycji. Prawie 6,7 mln zł to rządowe środki, którymi to zadanie zostało wsparte. Tak działa Rządowy Fundusz Rozwoju Dróg. Ten most jest ważny dla całego Spiszu – mówi wojewoda Kmita.

Ponad 1,3 mld zł z RFRD dla Małopolski
Od 2019 do 2023 r. łączna kwota rządowego wsparcia przyznanego dla naszego regionu w ramach RFRD wyniosła już ponad 1,3 mld zł.  

- W ramach przeprowadzonych dotychczas naborów zawarliśmy ponad tysiąc umów na budowę, przebudowę lub remont prawie 1,1 tys. km dróg gminnych i powiatowych. Na naszych oczach zmieniają się lokalne połączenia. RFRD to program, który jest narzędziem kompleksowej i strategicznej poprawy stanu lokalnych dróg. Rządowe wsparcie otwiera przed samorządami nowe możliwości. Umożliwia realizację zadań, o których marzą mieszkańcy. Razem zmieniamy Małopolskę w ogromny plac budowy. Nasz region rośnie w siłę dzięki wzorowej współpracy w myśl zasady: razem jesteśmy silniejsi! – mówi wojewoda Łukasz Kmita.

Niedawno wojewoda Łukasz Kmita ogłosił nabór wniosków na dofinansowanie w 2024 r. zadań polegających budowie, przebudowie lub remoncie dróg powiatowych i gminnych.

Środki, jakie dzięki decyzji premiera Mateusza Morawieckiego otrzymała Małopolska, to prawie 229 mln zł na nowe zadania. Z tej puli ponad 137 mln zł trafi na zadania gminne, a prawie 91,5 mln zł na zadania powiatowe.

Oprócz nowych zadań realizowane będą zadania wieloletnie, na które przypadnie kwota prawie 72 mln zł.

Mosty w regionie

- W powiecie nowotarskim również dzięki środkom rządowym powstała inna inwestycja mostowa. Most w Tylmanowej w gminie Ochotnica Dolna połączył brzegi Dunajca. Dzięki dobrej współpracy samorządu z rządem inwestycja ta została dofinansowana z Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg w kwocie ponad 6,3 mln zł, co stanowi blisko połowę kosztu całkowitego. Dofinansowanie na budowę mostu Brzegi o długości 104 m popłynęło również z Rządowego Funduszu Inwestycji Lokalnych w wysokości ponad 2,2 mln zł. Kolejne środki przeznaczył samorząd województwa małopolskiego, w kwocie ponad 3,8 mln zł – przypomina wojewoda.

Ponadto w ramach programu „Mosty dla Regionów” w Małopolsce dofinansowanie uzyskały zadania:

1.            Przeprawa mostowa w ciągu drogi powiatowej w miejscowości Jeziorzany wraz z drogami dojazdowymi na rzece Wiśle, łączącej gminę Skawina i gminę Liszki;
2.            Budowa mostu na rzece Wisła wraz z budową nowego przebiegu DW 775 w gminie Nowe Brzesko;
3.            Budowa połączenia DK 87 z DW 969 w Nowym Sączu wraz z budową mostu na Dunajcu.

„Zakopianka”
Wojewoda Łukasz Kmita zapoznał się również ze stanem budowy drogi krajowej nr 47 Rabka-Zdrój – Zakopane na odcinku Rdzawka-Nowy Targ.

- Ten ponad 16-kilometrowy odcinek popularnej „zakopianki” rośnie w oczach. Mam nadzieję, że już za rok będziemy mogli cieszyć się z korzystania z tej strategicznie ważnej dla Małopolski inwestycji, na którą czekają mieszkańcy naszego województwa oraz turyści, tak chętnie odwiedzający Podhale – mówi wojewoda małopolski Łukasz Kmita.

Projektowana droga przebiega w nowym śladzie, zaplanowano 4 bezkolizyjne węzły drogowe, 22 obiekty inżynierskie (mosty, wiadukty, estakady), przebudowane będą drogi lokalne, drogi dojazdowe i poprzeczne, umożliwiające połączenie z istniejącą siecią dróg lokalnych. W efekcie prowadzonych inwestycji połączony zostanie Kraków z Nowym Targiem, na całym przebiegu, drogą dwujezdniową. Ma to kluczowe znaczenie ze względu na czas przejazdu i bezpieczeństwo ruchu dla wszystkich osób wyjeżdżających z różnych regionów kraju na Podhale i pod Tatry.

Decyzja o zezwoleniu na realizację tej inwestycji drogowej została wydana przez Wojewodę Małopolskiego w czerwcu 2020 r.


20230705 Most  20230705 Most  20230705 Most  20230705 Most  20230705 Droga 20230705 Droga 20230705 Droga 20230705 Droga 20230705 Droga 20230705 Droga
Podziel się:
wstecz    do góry     drukuj